Thailand

Reisverslag

22/23 december 2003

Alles verliep zoals gepland, op tijd wakker, tas ingepakt, tickets, paspoort en pasjes driedubbel gechecked, dus klaar voor de lange reis. Ik kwam op tijd aan op Schiphol en check in...  Stoelen overboekt!! Wat nu? Uiteindelijk hebben ze toch nog een stoel gevonden tussen een stotterende man en een oude vrouw. Toen werd gevraagd wie er wilde ruilen van stoel omdat een moeder met haar kind wilde zitten, stak ik snel mijn vinger op. De verdere reis zat ik naast een vriendelijke Nederlandssprekende Maleisische man, die me aan het eind zelfs aanbood dat wanneer ik in Maleisië vakantie zou vieren, ik zijn bungalow op het strand wel mocht gebruiken.

Op het vliegveld van Kuala Lumpur eerst naar de rookruimte gegaan en vervolgens ingechecked om mijn reis naar Bangkok te vervolgen. Kreeg dit keer wel een stoel aangewezen. Maar bij binnenkomst in het vliegtuig, bleek er een fransman op mijn stoel te zitten en beweerde dat hij ook 19 A had... Weer geen stoel dus! Uiteindelijk toch ergens anders een stoel gekregen.

Op Don Muang verliep alles prima. De shuttlebus naar Domestic genomen, een ticket gekocht naar Chiang Mai en nog voor het opstijgen in slaap gevallen en net voor de landing wakker geworden.

En daar stonden Niels en Aey me al op te wachten en zij begeleidden me naar het Top North hotel in Chiang Mai. De eerste avond lekker gegeten in het 'Good view restaurant' aan de Pingrivier.

24 december 2003

Bij het wakker worden had ik geen notie waar ik was. Pas na een minuut werd me toch duidelijk waar ik was... in Chiang Mai. Niels en ik zijn vandaag naar de dierentuin gegaan en we hebben dieren gezien waarvan je het bestaan niet wist. De mooiste kleuren en dieren die je normaal gesproken alleen op tv ziet. Ze hadden een dikke, vette Orang Oetang en twee Pandaberen. Deze Pandaberen waren tijdelijk in de dierentuin van Chiang Mai als uitwisselingsproject. Het was fantastisch deze diertjes te zien.

's Avonds naar de bioscoop gegaan (The lord of the rings 3 bah, bah, bah, wat een rotfilm)

25 december 2003

Merry Christmas!!

Vanmorgen kreeg ik mijn ogen niet open. Toch maar uit bed gekropen om de douche aan te zetten (die moest namelijk zeker een kwartier lopen om warm te worden) en weer even teruggegaan in bed.

Om half 8 vertrokken we naar het nationaal park Doi Inthanon. Deze berg is vernoemd naar Prins Intharawichayanon die realiseerde dat dit gebied de watervoorziening was voor Noord-Thailand. Het water van deze berg gaat namelijk naar onder andere de Pingrivier en de Chao Praya. Toen de prins stierf werd er een stupa op het hoogste punt van Thailand geplaatst (2,565 meter)

Het was een machtig gezicht, waar je ook keek zag je bergen en ik stond bovenop de wereld. Het was koud op de berg, maar niet zo koud als ik verwacht had. Na dit bezoek zijn we naar Pramahathat gegaan een mooie stupa om vervolgens naar prachtige watervallen te gaan.

26 december 2003

Niet veel gedaan vandaag, schandelijk uitgeslapen en even naar de Tesco Lotus gegaan (een enorme supermarkt.) Niels en Aey hebben inkopen gedaan voor het geboortedorp van Aey waar we morgen naar toe gaan.

's Avonds nog naar Chinatown gegaan en mijn haren laten wassen bij de kapper (is niet lekker hoor koud douchen!!) En toen niet te laat naar bed...

27 december 2003

Netjes om 5 uur de kraan aangezet zodat ik om half 6 een warme douche had (tja je leert met de tijd). Om half 7 stond de minibus klaar en vertrokken we richting Chiang Dao. Onderweg maakten we nog een stop en daar was een Merry Christmasoptocht wat leuk was om te zien. Kinderen hoefden op deze feestdag niet naar school.

Tja en toen kwamen we steeds dichterbij en ik werd toch wel nerveus. Tja er komt gewoon nooit een Farang in Ban Mai Samakki een Ahkadorp.

We reden een rode weg in en daar was het dorpje. De mensen kwamen naar de bus toegelopen en zeiden niet eens gedag. Ze hielpen met het binnenbrengen van de spullen en zeiden niet eens bedankt. De man des huize begon meteen met koken en om 10.30 zaten we aan een gigantisch maal. Na het eten hingen we een beetje op het 'terras' en werd ik vervolgens ontvoerd door een vrouw. Ik dacht dat ze me haar huis wilde laten zien, maar ze bracht me naar een veld waar een tent stond. Binnen in de tent was het een drukte van belang en het bleek de kerst mis te zijn van het dorp. En daar zat ik dan als enige, en ook nog blonde buitenlander. Ze bekeken me van top tot teen en ik hen...

Op een gegeven moment werd mij duidelijk gemaakt dat ik moest gaan staan en er werd een jongen naar me toe gehaald die een kerstlied in het fonetisch had, zodat ik mee kon zingen. Hij bleef de rest van de tijd wel erg dichtbij me zitten en werd ik even later ook nog aan zijn Ahkaverkleedde moeder voorgesteld.

Toen de dienst (eindelijk) was afgelopen, liepen we met de hele menigte naar een open veld waar wel 10 tafels gedekt waren met eten. Het was een prachtig gezicht... al die vrolijke, verklede mensen bij elkaar.

Na een tijd naar wat schoffies en meisjes gekeken te hebben wilde ik foto's maken en dat wilden ze maar wat graag. Ze poseerden met zijn allen en weer en weer en weer. De meisjes trokken me mee, want ze wilden mij hun dorp laten zien. Zo liepen we hand in hand door het dorpje heen en zij leerden mij Thaise woorden en ik leerde hen I wish you a merry christmas te zingen.

We belandden ergens waar wel honderd Ahkavrouwen en mannen zich verzameld hadden en toen ik dichterbij kwam, zag ik dat ze een wedstrijd aan het doen waren. Ze waren aan het steltlopen haha ik heb mijn ogen uit gekeken, want zoiets zie je niet elke dag. Na een hele poos liepen we weer terug naar het andere dorp en zei de kinderen gedag.

In het huis was het inmiddels erg gezellig geworden, met z'n allen hangen op het terras, eten, Sangsom drinken, praten en met de kinderen spelen... Wat een beleving deze dag!!!

In Ban Mai Samakki wonen zo'n 20 mensen en de inwoners zijn zo'n 50 jaar geleden gevlucht uit Myanmar. Het dorp ligt in een dalen ongeveer 4 km af van Burma. De kinderen om het huis spelen met alles dat ze kunnen vinden... een bal, een tak of natuurlijk de ballonnen die wij meegebracht hadden. De mannen werken normaal gesproken op het veld en oogsten rijst, koffie en pinda's. Er wandelt zo nu en dan een kip met zijn kuikens of een hond naar binnen om iets eetbaars te pikken.

Ondanks dat de mensen hier niet veel hebben, lijken ze gelukkig en voelen zich veilig in hun dorp... Het blijven alleen wel vluchtelingen...

28 december 2003

Vandaag een rustig dagje gehad, naar Doi Suthep gegaan, was mooi om te zien alleen helaas iets te druk. Ben gezegend door een monnik en kreeg een touw om mijn pols. 's Avonds zijn Aey en ik gaan shoppen op de zondagmarkt. 's Nachts tot (te) laat door gegaan...

29 december 2003

Niels gebeld dat ik weg wilde uit Chiang Mai en naar het strand wilde... hij wilde mee, dus vliegticket naar Bangkok geregeld en informatie aangevraagd voor de bus naar Trat... het opstapje naar Koh Chang.

30 december 2003

We vertrokken om half 9 en de vlucht was goed. Toen met de airportbus naar het busstation Ekkamai gereden en daar hadden we al snel een (stink) bus naar Trat. Op een songtauw gestapt en naar de haven gereden. Daar op de boot en toen weer met de songtauw richting White Sand Beach. Hier hebben we (omdat het zeer druk was) even een hotelletje genomen van erg duur...

31 december 2003

En het werd morgen en we keken onze ogen uit. Koh Chiang was nog mooier dan ik ooit had verwacht. Echt witte stranden, prachtig blauwe zee (die overigens best koud is) en een temperatuurtje van zo'n 35 graden.

De oudejaarsnacht doorgebracht bij Sabay. Het was vooral in het begin erg gezellig. Iedereen in een gezellige bui, maar later veranderde dat. Het vuurwerk was erg gevaarlijk en vloog alle kanten op...  Ook de buckets (1 fles sangsom/ijs/cola/red bull) waren erg gevaarlijk, want mensen wisten niet zo goed meer wat ze deden.

Nieuwjaarsochtend was ik nog wakker en heb een prachtige zonsopgang gezien en Niels gedag gezegd, hij ging weer terug naar Aey in Chiang Mai.

1 januari 2004

Even bijkomen van de nacht... werd pas laat wakker en zag nog net de zon ondergaan (gaat daar al vroeg hoor... half 6 ) en 's avonds nog heel even een biertje gedronken bij Sabay om daarna te gaan slapen.

2 januari 2004

Lekker op het strand gelegen en 's avonds met Freek en Jan gegeten en daarna even wat gedronken bij KC (een andere gezellige tent op White Sands)

3 januari 2004

Heerlijke visbbq gegeten en nog een drankje gedaan met Jan, Freek en Daan.

4 januari 2004

Met Daan (een jongen uit Israël) een tochtje gemaakt op de motor. We zijn naar een visserdorp geweest en vele strandjes. Het leukste strand was de Grand Laguna, we moesten daar per fiets heen (dus motor achterlaten) en kwamen daar op een heel mooi strand aan. er was een lagune achter waar boothuizen lagen... was een mooi gezicht. Nog even wat gegeten op Siam beach en behoorlijk lastig gevallen door een Thaise man, die om 3 uur 's middags erg dronken was van de Heineken in zijn koeltas.

Overigens nog een Wheely gemaakt, we moesten een hoge berg beklimmen en Daan zette de motor in zijn 1 en toen maakten we toch een steiger!!! Ik sprong er van achteren af en Daan van opzij en kon nog net de motor stoppen met de handremmen... was een heftige actie!!!

's Avonds met Jan gegeten en Freek kwam er even later ook bij. Na het eten zijn we naar de reggaeclub gegaan. Ik wilde nog even langs Sabay omdat ik had afgesproken met Daan, want die zou verder gaan. Nog even email adressen gewisseld en toen lekker naar bed gegaan.

5 januari 2004

Vandaag zouden Jan en ik een bootreisje maken, maar de zee was te ruig en de boten voeren niet (????) Toen maar lekker op het strand gelegen en wat gesnorkeld. 's Avonds weer lekker vis gegeten en afscheid genomen van Freek en Jan.

6 januari 2004

Vroeg opgestaan en ontbeten met lekkere koffie en een yoghurtje, daarna mijn tas ingepakt en uitgechecked. Zeker een half uur op een songtauw gewacht, maar toen eindelijk op weg naar Trat. Onderweg zag ik nog 4 dolfijnen. De busreis was saai maar wel sneller dan de heenreis.

Ingechecked bij D&D inn en hoi gezegd tegen Chum een Thais meisje dat werkt in de Kao San Road. Verder was het een beetje eenzaam in Bangkok. Heb nog wel 's avonds met een in Hua Hin wonende Deen gesproken.

7 januari 2004

Eerst ontbeten (blijft toch raar alleen aan een tafel) en daarna nog even wat rondgeshopt in Bangkok. tas ingepakt en een minibus naar het vliegveld geregeld. Was overigens nog best leuk, ontmoette een knul die een half jaar reist door azie en hij was zo verliefd geworden op een andere reiziger, dat ie zijn plannen waarschijnlijk uit liefde gaat veranderen...

De terugvlucht naar Kuala Lumpur was wat saai, maar daar ontmoette ik een gekke Duitser die wel erg van lachen hield... ik moest mijn tijd ook en beetje gezellig maken dus lachte lekker mee...

Nog een aardig meisje ontmoet in Kuala Lumpur, waarmee ik in Nederland 's ochtends nog een 'koffie' heb gedronken.

En om kwart over negen... was ik weer aan het werk op school...

Het was een rare reis maar wel 1 van de meest interessante reizen die ik ooit heb gemaakt.....