Sri Lanka

Ayubowan, welkom in Sri Lanka

Deze reis is gemaakt met: www.singlemaarnietalleen.nl

De crew: Marleen, Linda, Stephan, Rianne en Saskia

De gids: Victor Fernando

De chauffeur en deuropener: Maxi en Rex

Geniet van het verslag en de foto's uit het aards paradijs: Sri Lanka!!!

Dag 1 - 16 juli 2004

Eindelijk op weg! Natuurlijk was ik weer eens te laat met inpakken, dus dat veroorzaakte behoorlijk wat stress voor vertrek. We hadden afgesproken bij Gate 3 en na lang zoeken zag ik ons reisgroepje bij de incheckbalie staan. Na de paspoortcontrole hadden we nog even de tijd om te shoppen en de benen te strekken voordat we het vliegtuig ingingen. De reis naar Amman verliep redelijk snel, helaas hadden we vanaf Amman wel wat vertraging.

Om 9 uur begonnen Rianne, Linda, Marleen en Stephan (die de verdere reis Sjeik zal heten) voor me te zingen, want voor de Sri Lankaanse tijd was ik jarig.

Dag 2 - 17 juli 2004

Na een vliegreis zonder slapen kwamen we veilig op Sri Lankaanse bodem aan, waar we welkom werden geheten door Victor, onze reisgids. We kregen een ketting van Frangipani om onze nek en werden door een wel heel geinige bus naar Negombo gebracht. Op Sunsetbeach stond me een tweede verrassing te wachten, mijn kamer was heel mooi versierd met bloemen en een verjaardagskaart. Bij het ontbijt werd ik ten derde male verrast, nu was mijn stoel versierd en ik kreeg een cadeautje van de groep.

‘s Middags maakten we een rit door Negombo. De bus die ons had opgehaald bleek onze bus te zijn voor de gehele reis, wij helemaal blij! We begonnen bij de vismarkt waar de vis op het strand te drogen lag. Een aantal bootjes was bezig de netten leeg te maken. Het stonk er zo vreselijk dat we niet wisten hoe snel we weg moesten gaan.

We gingen op weg naar het Nederlandse kanaal,  een 100 kilometer lange waterweg, die nog door de Hollanders aangelegd is. Dit kanaal verbond kaneeltuinen, kokospalmplantages en kleine dorpjes in het achterland met de havens aan de kust.

Na een bezoek aan de lagune, een katholieke kerk en een visveiling vertrokken we 'landinwaarts' naar een kokosnootfabriekje. Hier zagen we wat er allemaal met de kokosnoot gemaakt wordt. Het was echt ongelooflijk te zien dat alles van de kokosnoot gebruikt wordt.

's Avonds in het hotel werd ik na het avondeten nog verwend met een verjaardagstaart mét kaarsjes en een lied.

Dag 3 - 18 juli 2004

We begonnen de ochtend met een boottocht over de lagune en wat we daar allemaal zagen... allerlei prachtige vogels zoals ijsvogels, cormorants, herons, te veel om op te noemen, grote varanen en apen. Tussendoor genoten we van de prachtige natuur en speurden we naar krokodillen, helaas die laatste niet gezien.

's Middags waren we vrij. Om half 6 vertrokken we voor een tweede boottrip om daarna te gaan barbecuen. We zagen hoe de Toddytapper het sap uit de bloem van de kokospalm haalde en behendig via touwen naar de volgende boom klom. Het sap wordt verwerkt om er later honing of Arrack van te maken.

Voordat we aan land gingen zagen we zo'n mooie zonsondergang!

De zee vloedde

als vloeibaar goud

stroomde het

de lagune binnen.

Dag 4 - 19 juli 2004

Om 7 uur ging de wekker, gedouched, aangekleed en om half 9 zaten we in onze superbus op weg naar Pinnawela, het olifantenweeshuis. Toen we aankwamen waren de olifanten net aan het baden, de jongste van de kudde kon nog maar net zijn kop boven water houden. Na de lunch zagen we hoe de weesjes gevoed werden met de fles, ze drinken wel 10 liter melk per maal!

Ergens verderop stond een olifant van 55 jaar, hij was blind. Stropers hadden hem op jonge leeftijd in zijn ogen geschoten voor zijn slagtanden. Gelukkig voor hem kwam er hulp.

Helemaal nog onder de indruk van het weeshuis reden we verder naar Dambulla

In Dambulla is een gigantische granieten uitstulping die meer dan 160 meter hoog boven zijn omgeving uittorent. De grotten waren in de eerste eeuw voor Christus het toevluchtsoord van koning Valagambahu tijdens een 14-jarige verbanning. Hij besteedde zijn tijd aan het bouwen van een prachtige rotstempel. In de elfde, twaalfde en achttiende eeuw werd deze tempel gerestaureerd en overgeschilderd en in 1991 werd hij op de wereldmonumentenlijst geplaatst.

De grotten bevatten zowel religieuze als wereldse voorstellingen. Er zijn prachtige fresco’s op muren en plafonds over het leven van Boeddha en de Singalese historie die tussen de vijftiende en achttiende eeuw zijn aangebracht. In de eerste grot is een 15 meter lang beeld van een liggende Boeddha te zien, maar grot twee schijnt nog imposanter te zijn met 150 beelden, niet alleen van Boeddha maar ook van Hindoeïstische goden als Vishnu en Ganesha.

Na dit bezoek naar ons mooie hotel gegaan in Habarana, gegeten en vroeg naar bed.

Dag 5 - 20 juli 2004

Om 6 uur liep de wekker af en om 7 uur waren we op weg richting Sigiriya; de leeuwenrots.

De rots van Sigiriya wordt door velen als een wereldwonder beschouwd. Voor wij aan de beklimming konden beginnen kwamen we eerst door de tuinen. Koning Kasyapa, die regeerde van 477 tot 495 AD, had hier fonteinen, vijvers en kanalen laten aanleggen. Na een fikse wandeling mochten we met de klim beginnen. De eerste stop was bij de Fresco's, de wolkenmeisjes, zijn meisjes... Deze kleurrijke muurschilderingen zijn nog heel mooi intact gebleven.

Na wat moed ingedronken te hebben (gewoon water hoor) de laatste beklimming gedaan. De steile trappen waren voor enkelen van de groep (waaronder mezelf) wel erg eng. Ook het idee te hebben dat de grote wespen die grote nesten hadden gemaakt aan de rots ons konden aanvallen wat al vaker is gebeurd. Vandaar dat ze een kooi hebben gemaakt waar mensen zich in kunnen verschuilen bij een aanval.

De Leeuwenrots, of beter wat er nog van over is gebleven, was heel indrukwekkend. Op de top, tussen de ruines van het oude paleis, hadden we een schitterend uitzicht over het landschap.

Om half 11 vervolgden we de reis naar Polonnaruwa. In de 10de eeuw was dit de hoofdstad van Sri Lanka. Prachtig te zien dat deze ruïnes nog zo goed bewaard zijn gebleven.

Na een middag in de snikhete zon gelopen te hebben, waren we op weg naar Minnerya. Hier maakten we een jeepsafari en al snel zagen we een grote kudde wilde olifanten staan. Even later zagen we steeds meer kuddes, we hebben zeker 200 olifanten gezien! Prachtig te zien hoe deze dieren in het wild leven zonder al te veel bemoeienissen van de mens. Naast olifanten zagen we nog meer wildlife zoals hazen, vossen, herten en prachtige vogels.

Om 11 uur naar bed gegaan na een vermoeiende, maar zeer spectaculaire dag.

Dag 6 - 21 juli 2004

Vandaag vertrokken we van Habarana richting Kandy. Onderweg maakten we allerlei excursiestops zoals allereerst een houtbewerkingsbedrijfje. Hier werden we naar een winkeltje geloodst om souvenirs te kopen (veel te duur natuurlijk). Daarna reden we verder naar een coconutfarm, hier kregen we te zien wat er (nog meer) met kokosnoten en de boom werd gedaan, een kleine opsomming: het dak, bezems, keukengerei, touwen, kommetjes, olie (voor je haar) enz. enz. Vervolgens werden we naar de kruidentuin gereden. Hier kregen we uitleg over de werking van verschillende kruiden en combinaties hiervan. We kregen hier ook een massage die nou niet bepaald zacht was (3 dagen daarna had ik nog blauwe plekken). De laatste stop was bij een batikfabriek waar we zagen hoeveel werk het eigenlijk is een sarong of tafelkleed te maken. We werden in beachwear gehesen en als je er om vroeg mocht je in sari (natuurlijk gevraagd.)

Rond 4 uur waren we in hotel Suisse in Kandy waar enkelen een verkoelende duik in het zwembad namen en de rest even op de kamer ging relaxen. Rond zessen zijn we gaan kijken naar een uitvoering van de Kandydansers om daarna in een spurt naar de tempel van de tand te gaan. De hoektand van Boeddha is het meest heilige in Sri Lanka.

Na de crematie van Boeddha in 480 voor Christus, werd de hoektand uit het as gevist en meegenomen naar India. In 313 smokkelde een Zuid Indiase prinses de hoektand in het haar mee terug naar Sri Lanka. De tand zit opgeborgen in 7 gouden kistjes. Drie maal per dag wordt de relikwie getoond aan pelgrims en toeristen.

Na het diner had Victor een party gepland, Arrack, cola (shandy zoals Victor het noemde) stroomde rijkelijk en de zangers uit het restaurant kwamen even speciaal bij ons staan om ons het liedje No bananas today te laten horen (dit heeft de rest van de vakantie in ons hoofd gezeten)

Beetje erg laat naar bed gegaan en Sjeik drinkt nooit meer!!

Dag 7 - 22 juli 2004

Via de bank naar een edelstenenfabriek annex winkel gegaan. Uitleg gekregen over in hoe erbarmelijke omstandigheden de mijnwerkers nog steeds de edelstenen uit de grond halen. In de winkel ben ik als enige verleid een mooie ring te kopen.

Hierna bezochten we de Botanical Garden in Kandy, een prachtige tuin met heel veel verschillende boomsoorten en planten. Victor verraste ons met een rit door de tuin op de ossenwagen met af en toe stops om de reuzenbamboo en de grootste boom Ficus Benjaminus te bekijken.

Na een fikse regenbui in een restaurantje gegeten met een prachtig uitzicht over Kandy. Aangezien het vandaag de eerste dag van de Perahera is en er tijdens dit festival 10 dagen geen alcohol gedronken mag worden, kreeg ik wel een heel bijzondere thee... met biersmaak!!!!

Redelijk op tijd naar het hotel gegaan waar de meesten uit de groep een massage kregen en ik een kort tukje deed... klaar voor vanavond: de optocht van de Perahera!!

Om half 6 met maaltijdpakketje vertrokken richting het Queenshotel, waar we een prachtige plek kregen om het spektakel te kunnen gaan zien De Perahera is het meest belangrijke en spectaculaire, jaarlijks terugkerend festival van Sri Lanka. Het vindt plaats tijdens de 10 dagen voordat de volle maan, meestal in juli, soms ook in augustus in Kandy. De perahera is een parade of processie gehouden ter ere van de heilige tand van Boeddha.  Tijdens deze parade zijn er honderden dansers en drummers die afgewisseld worden met prachtig aangeklede olifanten, met als hoogtepunt de rijkelijk versierde en grootste olifant, de "Maligawa Tusker" die, figuurlijk, de tand draagt.

's Nachts nog even met Victor en Linda nagekletst over de dag en toen niet al te laat naar bed.

Dag 8 - 23 juli 2004

Vandaag Kandy verlaten om via theeplantages, prachtige natuur, watervallen richting Nuwara Eliya te reizen waar we inkopen konden doen en konden kijken naar de Engelse stijl. Nuwara Eliya wordt weleens Little England genoemd. Ondertussen een stop gemaakt bij de theeplukkers en hen aan het werk gezien, ook hebben we in een fabriek gekeken hoe thee van struik tot export klaar gemaakt werd. Is een heel proces zeg! Ik heb een fotoreportage gemaakt die zo in de allerhande kan... (lol)

Na deze gigantische reis in Banderawela aangekomen, waar we opgewacht werden met een kopje thee. We kregen hier een prachtige, in engelse stijl gebouwde slaapkamer mét ligbad!! Dus ik lag meteen plat.

's Avonds lekker gegeten en de knoop door gehakt over verdere reisplannen, want eigenlijk zou de rondreis hier eindigen... en het werd......

Dag 9 - 24 juli 2004

Wederom een prachtige busreis gemaakt door de plantages, prachtige watervallen, pittoreske dorpjes en zwaaiende en lachende mensen. Thee gedronken en cake gegeten bij een leuk, in Engelse stijl gebouwd, theehuis. Om vervolgens onze weg te vinden naar Kitulgalla.

Kitulgalla is een dorpje aan de Kelani rivier. De omgeving bestond uit jungle, watervallen, thee en rubberplantages en snelstromende rivieren. Toen we aankwamen bij ons 'hotel' voor de nacht keek ik mijn ogen uit!!! Ik moest slapen in een heuse boomhut! Iedere hut was weer anders gemaakt en de ene was nog mooier dan de ander. We maakten kennis met de eigenaar van Rafters Retreat: Channa Perera, een man die Crocodile Dundee had kunnen zijn.

Alle kamers hadden uitzicht over de prachtige rivier en waren zo te zien ook toegankelijk voor ongenodigde gasten zoals hele grote spinnen (jeg)

Na de lunch maakten we ons klaar te gaan raften. We werden naar een punt gereden om daar gewapend met zwemvest en helm de, toch wel wilde, rivier te beteugelen. Sommige versnellingen waren best heftig, maar alles was wel te doen. Ze hebben rare namen verzonnen voor enkele versnellingen zoals de 'Buttteaser' en de 'Headchopper'. Later hebben we wel begrepen waarom ze zo heetten...

Overigens is een deel van de film 'The bridge over the river Kwai' hier opgenomen.

Na een paar versnellingen moesten we het water in om mee te drijven en dat terwijl we nét een grote varaan hadden gezien... maar zelfs stoere ik heb het gedaan...

Dag 10 - 25 juli 2004

Na een nacht afschuwelijk geslapen te hebben tussen muggen, slakken en hele grote spinnen, de lange broek aangetrokken, de wandelschoenen om zo de jungle te gaan bekijken. Voordat we het echte woud ingingen werden onze schoenen ingesmeerd met zeep: 'for the leeches' zei de gids. Nou ik heb in mijn leven niet zoveel bloedzuigers bij elkaar gezien!

Dat we een paraplu hadden meegenomen bleek later geen overbodige luxe. De regen stortte letterlijk naar beneden! Maar even snel als het gaat regenen... is het weer droog...

Na de oversteek met de boottaxi gemaakt te hebben wat droogs aangetrokken, koffer gepakt, geluncht en op weg naar de kust.

Onderweg naar Unawatuna nog een enkele stop gemaakt, maar we wilden nu toch wel snel naar het strand. Victor, Maxi en Rex hartelijk bedankt, want het werd tijd afscheid te nemen, de rondreis was nu echt voorbij...

Het hotel waar we beland waren heette Unawatuna Beach Resort en zag er uitstekend verzorgd uit. De hoogste tijd te gaan relaxen van een heel drukke imposante rondreis door het mooie Sri Lanka.

Dag 11 - 26 juli 2004

Vandaag niet veel gedaan, beetje rondgeslenterd op het strand, gelegen bij het zwembad, gelegen op het strand, gegeten, cocktails gedronken, weer gegeten, weer gedronken en toen maar naar bed gegaan. Ik werd helaas behoorlijk geteisterd door een mug, die blijkbaar in de nacht het nodig vond mijn gezicht onder te prikken...

Dag 12 - 27 juli 2004

Met Siry, de tuk tuk driver, naar Galle gegaan. Galle is het meest nederlandse stadje in Sri Lanka en de tweede belangrijke havenstad van Sri Lanka. Vooral thee en tonijn wordt hier verscheept naar andere landen. De VOC bouwde in 1663, na verovering van de Portugezen een fort om Galle heen. Dit fort is nog goed bewaard gebleven. Ook vind je hier straten die de leynbaan straat heten en het Utrechtbastion.

Na bezoek aan het Dutch museum over de vestingsmuren gewandeld en later een biertje gedronken bij Galleria, een restaurantje waarbij je een prachtig uitzicht had over de oude stad Galle.

's Middags bij het zwembad gelegen en na het eten was er een heuse disco georganiseerd in het hotel. Heerlijk gedanst!!

Dag 13 -  28 juli 2004

Na het ontbijt per minibusje op pad gegaan om oa de schildpadjes in Habaraduwa te bekijken. Hier worden de eitjes die gelegd worden door de schildpadden zorgvuldig beschermd tegen wilde dieren en mensen die de eitjes verkopen willen ter consumptie. Helaas hebben we geen schildpadjes geboren zien worden en naar zee zien lopen, maar wel vastgehouden...

De reis vervolgde zich en we bezochten een plaatselijke markt. Erg leuk te zien hoe men nog steeds met de oude weegschalen de prijs bepalen. Vele soorten groenten en fruit gezien waarvan ik het bestaan niet af wist.

Tussendoor een stop gemaakt bij traditionele paalvissers die voor een paar centen voor ons wilden poseren. Pas op de terugweg zagen we paalvissers die het niet voor het toerisme deden...

Weer de bus in richting Matara waar we het leven van Boeddha als een soort stripverhaal op de muren konden lezen. Ook stond hier een beeld van wel 39 meter hoog! Heel imposant om te zien.

Victor vertelde dat ie nóg een verrassing voor ons had, we moesten dan wel nog een flinke tijd rijden, maar hij zei dat het echt de moeite waard was... Na bijna een uur rijden kwamen we aan bij een dorpje waar het vreselijk naar kokosnootolie stonk, er waren geen toeristen alleen maar inlanders. Na een klim zagen we twee rotsen en heel veel mensen eromheen. Het bleek één van de twee 'Blow Holes' te zijn ter wereld. Als er een golf aan kwam spoot er een fontein uit van bijna 20 meter!!!

's Avonds een rustige avond gehad.

Dag 14 - 29 juli 2004

Weer een rustig dagje met niet veel speciaals, naast de ontmoeting met de nieuwe groep en 's avonds weer een disco, met om 12 uur: een jarige!!! Rianne is 33 jaar geworden.

Dag 15 - 30 juli 2004

De laatste dag... snif... Eigenlijk ook deze dag aan het zwembad en strand doorgebracht. Nog even het 'stadje' in geweest, maar daar was werkelijk niks te beleven. Om 6 uur Rianne's verjaardag gevierd met een kadootje en cocktails en na het eten... taart!

Na de taart verder met koffer inpakken en om 12 uur vertrokken we per bus naar Colombo... en de volgende dag, na een redelijke vlucht, waren we terug op eigen bodem...