Kroatië '09

Na een lange busreis via Duitsland, Slovenië, Italië naar Kroatië eindelijk aangekomen op Camping Icici. Wat een rotzooi liet de oude groep achter!  Omdat de oude groep nog niet weg was, gingen we eerst een kleine wandeling maken door Ika naar Icici. Om 11 uur mochten we eindelijk de tent inrichten en gingen we met een groepje naar het strand. Pinnen lukte niet, maar geld wisselen lukte wel in Icici. 's Avonds gegeten in Calypso, het eten was niet zo lekker, daarna met de boot naar Opatija gegaan om daar een 'kroegentocht' te houden. Na de eerste loungetent haakten we met z'n vieren al af en gingen met een taxi voor 50 Kuna terug naar de camping. Nog een wijntje gedronken en rond 1 uur naar bed gegaan.

De volgende dag een relaxtour gedaan met de boot naar het eiland Krk en Cres. Een tijdje rondgelopen in het plaatsje Njivici en daar lekker gezwommen en gegeten. Daarna weer verder met de boot naar het eiland Cres waar we gingen zwemmen en snorkelen. Wat een prachtige baai! 's Avonds een burger gegeten in Ika, wat een heerlijk ding. Nog een beetje rondgehangen op het strand, wat gekeild in het water en toen weer terug naar de camping, daar nog wat gedronken en gekletst en toen was het alweer 1 uur....

Twee relaxte dagen volgden, een relaxtour met een bootje naar het eiland Krk, daar zwemmen en slenteren en lunchen. Daarna naar het eiland Cres, waar gesnorkeld kon worden of gezwommen in het kristalheldere zeewater. De avonden werden gevuld met spelletjes, een lekker Kroatisch wijntje en de volgende dag weer een beetje zwemmen, beetje dobberen, beetje zonnen, veel kletsen en wat drinken en eten.

Toch maar even iets actiefs gedaan, met Güler naar Opatija gelopen over de wandelroute die Franz Joseph voor Sissi had gemaakt.Wat een mooie route was dat, alles langs de kust waar de meest mooie baaien waren.

De volgende dag mocht ik van Marcel zijn zeekajakken overnemen, hij had niet zo'n zin. Ik wel, het was wel erg zwaar hoor! Toen we voorbij Lovran waren kregen we de tijd om te snorkelen. Op jacht naar zeepaardjes, niet gevonden alleen. Wel hele mooie vissen gezien. De terugweg over het water bleek nog zwaarder te zijn, ookal hadden we wind mee. De kajak wilde telkens dwars met de golven mee, dus het was vooral bijsturen. Bij de haven van Ika moesten we een stom spel doen. Ik moest over alle kajakken heen lopen om zo weer als snelste op mijn eigen plek te zijn. Ik vond het stom omdat ik verloor ;-) en anderen vonden het stom omdat ze een voet tussen de benen kregen of hun kajak omging.

Nu we wisten dat er snorkels op het terrein waren zijn Peter en ik een dagje beton gaan liggen en snorkelen. Een relaxed dagje. (Er is geen zand aan de kust van Istrië.)

Toen de meren van Plitvice, wat een pracht! Zwembadblauw water, de mooiste watervallen, forellen waar het kwijl bijna van uit je mond loopt (lekker met gebrande amandelen) en gezelligheid. De meeste foto's zijn hier geschoten.Ik heb maar geen foto's gemaakt van de kogelgaten in de huizen n.a.v. de oorlog. De gids in de bus was erg spraakzaam, we hebben veel geleerd van het land.

ONWEER en REGEN! We zaten in Opatija lekker te genieten van een pizza en ineens begint het te waaien, gevolgd door donderslagen en veel, heel veel regen. Gelukkig was het even droog toen we de 6 km naar Icici gingen lopen (zo'n mooie route). 's Nachts was het weer bal en bibberde ik van angst in bed. De tent was ondergelopen, al mijn kleren waren nat, de binnentent was nat, gelukkig kwam de zon nog op.

De laatste dag. Snel alle natte spullen ingepakt, tent schoongemaakt, foto's gemaakt van de kapotte tent om bewijs te hebben en de tassen ergens achtergelaten om op weg om te gaan duiken. Ik was een beetje nerveus omdat het de vorige keer in Egypte nogal mis ging. Mijn loodgordel vloog toen af op 15 meter diepte. Gelukkig had ik hem nog in de hand en kon de divemaster hem weer omdoen. Maar dit keer ging het gesmeerd. Ik dook wel naast de instucteur, hij verwachtte dat ik zelf mijn duikspullen kon klaarmaken en toen ik zei dat ik een duiktoerist was, was hij niet blij. Ik heb altijd samen gedoken met een master, hand op de tank enzo, en nu moest ik solo duiken, best eng, maar kreeg wel de complimenten later. Heel gek dat duiken, lijkt alsof je onder water in een soort bos loopt. Het meest gekke dier dat ik heb gezien was een zeeslak van wel 40 cm lang met de mooiste kleuren. Jammer dat er geen foto van is. Het was een goede ervaring weer. Wie weet ga ik eens mijn PADI halen.

Rond half 5 liepen Peter en ik al naar beneden om nog wat laatste inkopen te doen voor de terugreis en een burger te eten. Nog een biertje bij het terras. En toen de terugreis. We zaten in een superdeluxe bus dit keer en hij was zelfs zo goed dat ik bijna 7 uur heb geslapen!!! Gelukkig ook nog wat gezien van Italië en Slovenië. Duitsland is me geheel ontgaan, nou ja wel een heerlijk ontbijtje met spiegelei.

De bus bracht ons naar het station Duivendrecht, gelukkig wel, anders hadden we van de Arena naar het station moeten lopen. Daar een ticket gekocht en via Schiphol was ik weer thuis in mijn Haagje. Lekker met de katjes kroelen, foto's bekijken en dan nu het reisverslag schrijven.

Ik had niet gedacht dat Kroatië zo mooi kon zijn. Ik had niet gedacht dat kamperen nog leuk zou zijn. Ik had sowieso geen vakantie verwacht omdat het geld op was. Nu met een kleine 500 euro een TOPvakantie gehad en ik kom zeker terug in Kroatië. Beware!!!