Italie 2010

Toscane!!!

Aangezien de Israël reis nogal duur uitviel, een goedkoop busreisje naar Toscane geboekt. Ik ging 'glamperen', een ander woord voor glamoureus kamperen.

Ik werd uitgezwaaid door hevige regenval en felle flitsen en donder, en Kees, die ik vorig jaar in Kroatië had ontmoet, heette me welkom. Omdat Kees geen reisgenoot had en ik ook niet hadden we besloten: We gaan samen, maar wel apart! (Eigen tent en elkaar de kans geven anderen te ontmoeten...)

De busreis was lang, gelukkig hadden Kees en ik wat bij te kletsen en had hij aparte muziek meegenomen, kregen we regelmatig een stop, zodat het uit te houden was. Toen we aankwamen op camping Le Marze was het al ochtend en schrokken we allemaal van het oorverdovende geluid van, het leken er wel miljoenen, krekels!!! Gelukkig wende het geluid al snel en dacht ik aan sambaballen als ik ze toch hoorde.

Iedereen was nog druk aan het 'uitchecken' uit de tenten, dus wij gingen eerst op zoek naar de bar voor een lekkere échte cappuccino en een croissantje erbij. Dat smaakte me best! Rond 11 uur kregen we een welkomsfrisdrankje en een praatje en konden we uit de vele excursies gaan kiezen. Omdat een paar van ons 17 dagen zouden blijven, hebben we de excursies een beetje gespreid. Nadat we betaald hadden kregen we een tentnummer en konden we snel de tent inrichten, snel omkleden en snel naar het strand gaan en snel zwemmen in zee. 's Avonds hadden we een welkomsdiner met lekkere pizza's en wijn. Een potje kaarten of 'bonen' voor de tent hebben Kees en ik maar overgeslagen en we hebben lekker nog wat gedronken bij de bar.

De verdere 4 dagen hebben we veel gefietst. In de streek hebben ze mooie fietspaden aangelegd en af en toe kan je door een kleine, bijna verscholen, paadjes door het beschermde duingebied fietsen naar heerlijke strandjes. Ook hebben we natuurlijk Marina di Grossetto bekeken, maar dat bleek al snel niets. Het stadje Castiglione daarentegen was erg leuk en 's avonds leek het nóg leuker te zijn! Overal barretjes, restaurantjes en leuke mensen. Hier hebben we aardig wat avonden na een dag fietsen en zonnen doorgebracht.

Op vrijdag was er een georganiseerde BBQ, het was niet veel soeps, ik ging met honger weg naar Beachclub Papama. Daar zou een feestje zijn, mijn feestje, want om 12 uur was ik jarig. Wat een gezelligheid!! Om 12 uur werd ik toegezongen en kreeg een ijsje met een kaarsje en vele Cuba Libres daarna... Erg gezellig dus! Lekker gedanst en gekletst en rond 3 uur naar huis/tent gegaan.

De volgende dag rustig aan gedaan, een markt gepakt in Castiglione, een strandje en 's avonds lekker gegeten in La Fontana. Later de eerste Spritz Aperol gedronken van de vakantie in een cocktailbar.

Zondagavond was er een pastaparty op het strand, naast dat het lekker was, was het ook erg gezellig en werd er na het eten gesport op het strand. Met Chris en zijn vriendin en Kees teruggelopen naar de camping, het was best een eindje, dus bij een rustpauze zagen we een vallende ster... Ik hoop dat mijn wens uitkomt.

Natuurlijk moet je ook iets meer dan alleen maar de camping zien, dus op maandag deed ik mee aan een excursie Rome. Na 3 uur rijden waren we er en renden we bijna langs alle gebouwen. Bij het Colosseum maakten we de start,

daarna liepen we door naar de 'bruidstaart/typemachine'. Dit gebouw op de Piazza Venezia werd als monument gebouwd voor de Eenmaking van Italië.

Door een weerwar van kleine en grote straten kwamen we terecht bij de Trevi fontein. Hier kregen we weer even vrij om een wens te doen (2 muntjes over je schouder in de fontein gooien) of een ijsje of een broodje te halen.

Na een tijdje liepen we verder naar het Pantheon waar een enorm gat in het dak zit, het zogenaamde oog van toen een tempel en later een katholieke kerk. Dit gat is ook echt open en als het regent, regent het naar binnen. Het was warm in Rome, dus ik zocht al snel verkoeling bij een van de fonteinen.

We liepen verder naar de 'Spaanse trappen', ik heb er eigenlijk niet veel gezien omdat het te heet was om de trappen op te klimmen. Wel heb ik daar een lekker ijsje gegeten, een beetje door de straatjes eromheen geslenterd en mijn fles water gevuld met heerlijk fris water uit de fontein.

Om naar onze eindbestemming Vaticaanstad te lopen, kwamen we eerst via een groot fort, maar daar liepen we eigenlijk erg snel voorbij. In de verte zagen we de St Pieterskerk al liggen met zijn prachtige zuilen. Hier werden we ruim 2 1/2 uur losgelaten om alles te bezichtigen.

(Kees en ik zagen nog een half uurtje om ergens in een straatje verderop een Cuba Libre te drinken.)

De terugweg ging wat sneller, binnen 2 1/2 uur waren we al terug en namen Kees en ik een pizzaatje bij het restaurant van de camping.

Dinsdag was het vertrek van de meeste van de groep en was Aquavillage gepland, ik ging mee. Het was een niet zo'n groot park, maar met hele heftige glijbanen!!! 's Avonds had de nieuwe groep het welkomsdiner, maar deden Kees en ik niet aan mee, we aten wel bij de camping. Ze maken daar heerlijke pizza's, maar ook de andere gerechten zijn erg lekker te noemen.

Woensdag stond windsurfen op de planning, maar ik had geen zin erin en had mijn activiteit verkocht aan een reisgenoot. Wel ging ik mee en heb heerlijk op een strandstoel genoten van het geklungel ;-)

Donderdag gingen we naar Lucca en Pisa. Eerst gingen we nog wat mensen ophalen bij Cecina Mare waar we eigenlijk eerst naar toe zouden gaan, maar dat werd veranderd naar Marina di Grossetto (maar ik geloof dat ik daar niet rouwig om ben.)

Lucca, een stadje met een hele historie. Veel veroveringen door steden zoals Florence en Pisa. Een stadje met paleizen, hoge torens en een groot amfitheater, waar lugubere praktijken waren en dit alles ommuurd door een brede stadsmuur waar gefietst en gewandeld wordt. Ze wilden het Amfitheater slopen voor woningbouw en winkels, maar gelukkig hebben ze het bewaard. Wel zijn het nu woningen en winkels geworden met dure terrassen. Beroemd is ook de toren met de eikenboom, de Guinigitoren. Als je de vele trappen oploopt zie je aan de muren de geschiedenis van Lucca op schilderijen weergegeven. Nog maar net op tijd bij de bus en we reden bijna zonder Kees weg omdat hij nog even naar de wc moest...

Pisa, bekend om zijn scheve toren. Als kind was ik er wel geweest, maar ik was helemaal vergeten dat er nog meer prachtige gebouwen bij stonden. Natuurlijk de beroemde foto gemaakt, maar ook de Kathedraal en de Doopkerk bekeken en een pilsje gedronken op een terrasje voor de toren van Pisa. Na nog even wat souvenirwinkels gekeken te hebben gingen we weer richting camping. Leuke dag weer!

Vrijdag alweer, wat gaat de tijd snel als je plezier hebt! Na een lekker dagje strand was er weer een BBQ en dit keer was het heerlijk en goed verzorgd! Nog naar de Hollandparty geweest in Beachclub Papama, maar dit keer werd het niet zo laat. De volgende dag stond er weer een drukke dag op het schema.

Pitigliano en Saturnia werd het vandaag. We maakten een busreis door de prachtig glooiende heuvels van Toscane waar wijngaarden en olijfbomen groeiden. Overal zag je kleine dorpjes, soms ommuurd, soms met mooie forten, maar het ogenschouw van Pitigliano spande de kroon! Ook de weg naar dit stadje was een spektakel, grote haarspeldbochten met een grote, luid toeterende, bus. Het stadje was vroeger een toevluchtsoord voor Joden en vandaar dat het de naam kreeg: Klein Jeruzalem. We werden 'losgelaten'voor 2 uur en Kees en ik namen de niet toeristische route, erg leuke steegjes, overal poortjes die weer leidde tot schattige huisjes en steegjes. Inwoners die gezellig met elkaar op stoelen in de schaduw zaten te babbelen. Erg rustgevend. Ook de twee kerken bekeken, maar helaas was de synagoge dicht. Nog even een sandwich gegeten en een cappuccino gedronken en toen op weg naar Saturnia.

Saturnia, een prachtige warmwaterbron met een enorme zwavellucht. De baden zouden er voor zorgen dat je 10 jaar jonger zou worden, dat kan geen kwaad met mijn 38 jaar ;-).

De mythe vertelt dat op een dag de god Saturnus zo boos was op de mensen, die voortdurend ruzie maakten en oorlog voerden, dat hij vanuit een vulkaan een kokende stroom op hen liet neerdalen om hen tot betere gedachten te brengen.

Het was heerlijk om in de baden te liggen, je met de heilzame modder in te smeren, maar toen er steekvliegen kwamen en ik in één van de baden een bloedzuiger op mijn knie kreeg, was ik er snel uit. Helaas was er geen douche, dus stinkend gingen we de bus in om op de camping een lange warme douche te nemen.

We hadden nog een fiets, dus fietsten we naar Castiglione om daar te gaan eten. Het was zaterdag en dan komen Italianen van heinde en verre om naar dit stadje te komen om te eten en te feesten, dus het vinden van een restaurant was niet zo makkelijk. Uiteindelijk vonden we een restaurant waar we konden reserveren om tien uur. Om kwart over tien hadden we een tafel waar we om elf uur ons eten kregen. Gelukkig waren we de laatste ronde, dus konden we lekker op ons gemak eten en natafelen. Later in de nacht nog één van de barren bezocht om de genieten van een Spritz en te kijken naar de gezellig babbelende Italianen.

Maandag lekker weer een stukje wezen fietsen, de bezienswaardigheden van Castiglione bij daglicht bekeken, een ijsje met cappuccino gegeten en gedronken en een strandje gepakt.

Dinsdag, de dag van vertrek... inpakstress!! De koffer moest ingepakt worden, de tenten schoon en om 9 uur moest de tent helemaal leeg zijn. Niks voor mij om me aan een tijdslimiet te houden, dus eindelijk om kwart voor tien sloot ik de tent achter me. De laatste uren zijn we naar het Marze strand gegaan om het laatste kleurtje op te doen. Nog even wat boodschappen voor de terugreis, een laatste Spritz, die we van de barvrouw gratis kregen, hoe lief, en op naar de bus. De busreis was net als de heenreis erg vervelend en lang, met veel pijn in de k*nt.

In Houten uitgestapt de volgende dag en de trein gepakt naar Utrecht om daar de trein te nemen naar Den Haag waar ik verwelkomd werd door mijn 3 lieve katjes!

Toch wel weer lekker om thuis te zijn met alle luxe, een wc, een douche binnen de muren, een pc, muziek, je eigen bed. Maar de reis is erg erg leuk geweest

Kijk voor meer foto's op: