Israël 2010

Schiphol

Wat een gekke start van de vakantie! Ik was nog helemaal niet klaar met opruimen en inpakken en Linda stond al op de stoep om me op te halen. We waren ruim op tijd op Schiphol.

Bij het inchecken met mijn E-card kreeg ik een melding dat ik naar de balie van KLM moest gaan. De vlucht was overboekt en ik had geen stoel!!! Veel stress erbij dus en ik was nog niet eens bijgekomen van mijn inpakstress.

Om half 8 was het boarden, maar alsnog had ik geen stoel, dus maar wachten en wachten. Gelukkig kreeg ik al snel te horen dat er een plekje voor me geregeld was. Ik kreeg een plekje bij de nooduitgang, een lange benen stoel dus, maar kreeg ook instructies bij een eventuele noodhandeling. Lekker gezeten tijdens de vlucht, niet geslapen helaas, dus toen we ’s ochtends om 2.30 aankwamen was ik best wel moe.

Tel Aviv

Bij aankomst hadden we al snel onze bagage maar waren  we één van de reisgenoten kwijt, ze was alvast naar buiten gegaan bleek toen we haar hadden laten omroepen. Snel het busje in dat leuke verlichting had en zo werden we naar ons eerste hotel gebracht in Tel Aviv.

Nadat de kamers waren ingedeeld om half 5 probeerde iedereen te slapen. Mij lukte het niet, ik was behoorlijk ziek door stress of toch de salade in het vliegtuig. Ik was dan ook al vroeg buiten en ben even naar het strand gewandeld dat vlakbij was.

Na een laat ontbijt ontmoette we onze reisleider Paul.  Best luxe, een gids Avi, een chauffeur Hijazi en Paul op 7 reizigers. We kochten wat water en sommigen moesten pinnen, helaas deed mijn pinpas het hier niet dus moest ik met 100 shekel rondkomen wat ik nog overhad van de vorige keer in Israël. Daarna begonnen we met een stadstoer door Tel Aviv. De gids vertelde het een en ander over de Bauhausgebouwen, maar aangezien ik me niet zo lekker voelde zat ik meer te dromen.

Bij Jaffa aangekomen werd ik al blijer, maar na de ontdekking dat en mijn camera en mijn videocamera het niet deden was dat gevoel al snel over. Ik heb maar wat meegewandeld in Jaffa met het idee dat ik bij de verlenging alles wel zou zien en later ook in Tel Aviv vond ik er niet veel aan. Avi racete overal maar doorheen en je had geen tijd om te kijken, laat staan foto’s maken. Ook maakten we een lange wandeling door Tel Aviv.

’s Avonds gingen we naar een soort Crazy Piano’s waar tijdens het eten gezongen werd, erg leuk! Vooral een jongen zong zo erg mooi! Helaas wilde de groep al snel naar huis, maar eigenlijk was dat ook wel verstandig na een nacht niet slapen. De volgende ochtend moesten we er wel weer heel vroeg uit.

Ceasarea / Akko / Rosh Hanikra / Haifa

Half 7 wake up call, ontbijten en op weg naar het noorden van Israël. De eerste stop was bij de ruïnes van  Caesarea. Deze stad is in de 4de eeuw voor Christus gebouwd en door Koning Herodes in ca 22 voor Christus uitgebreid. Het werd de tweede stad van het Joodse land mede dankzij de grote haven.

Vervolgens gingen we naar Akko, één van de oudste steden ter wereld! Na veel aanslagen door onder andere kruisvaarders, werd de stad bedolven onder de aarde en bouwde men er een stad bovenop. Ze zijn nu nog steeds bezig met opgravingen en de stad is mooi bewaard gebleven.

We reden na een uitgebreid bezoek aan Akko door naar Rosh Hanikra, 'een liefdesverhaal tussen de zee en de rotsen'. Deze rotsen zijn de grens tussen Libanon en Israël. Vroeger was er een grensovergang in de rotsen, tegenwoordig is het dicht gemetseld en wordt er een film vertoond van 'de trein van de liefde'. Het verhaal gaat dat een Libanees meisje en een Joodse man verliefd op elkaar werden. De liefde mocht niet, dus pleegde het meisje zelfmoord. In de grotten zou je haar gehuil nog kunnen horen. In werkelijkheid zijn deze rotsen en grotten gevormd door de af en toe erg wilde zee.

Aan het eind van de grotten kun je een prachtige krijtwitte rots zien in de vorm van een olifant.

We reden door naar de Bahiatuin in Haifa. Helaas was de tuin al gesloten en konden we alleen van een afstand de mooie tuin zien.

Het hotel waar we deze nacht sliepen was een heel mooi hotel. Sommigen hadden zelfs een jacuzzi!!! Ik nam genoegen met mijn flatscreen tv en wifi internet. Ik had mijn laptopje meegenomen, dus ik kon even contact opnemen met thuis. 's Avonds in een erg gezellig restaurantje gegeten, buiten natuurlijk, daarna met Jos en Linda nog een wijntje gedronken bij een ander tentje.

Nazareth / Meer van Galilea / Golan / Kibboets

Heerlijk geslapen voor de eerste keer, wel weer wat kort, want de wake up call was weer om 6.30. Na een lekker ontbijt gingen we op weg naar Nazareth. We gingen daar de kerk van de aankondiging van Jezus bekijken. Er was een dienst bezig geleid door een Aziaat, best raar...

Snel weer in de bus op weg naar het meer van Galilea. Het zou vandaag een kerken bezoek dag worden dus netjes aangekleed. Jezus heeft een tijdlang in Capernaum gewoond en heeft rond het meer veel van zijn wonderen verricht.

We bezochten eerst een kerkje die de kerk van de Zaligsprekingen heet, de Bergrede dus. (Mensen worden opgeroepen om, in navolging van God en Christus, barmhartigheid te doen, goede werken en daden te verrichten zonder er iets terug voor te verwachten, ruzies en meningsverschillen bij te leggen, geen echtbreuk te plegen, niet te zweren of een eed af te leggen, geen kwaad met kwaad te vergelden, iets uit te lenen zonder iets terug te verwachten, een pacifistische houding te tonen, lief te hebben in plaats van te haten, te bidden en vasten, aalmoezen te geven, iemand niet te veroordelen, zich niet te veel te bekommeren om aardse zaken, zich niet schijnheilig te gedragen en om standvastig in het geloof te staan enz. Bron Wikepedia)

Ik weet niet hoe het gebeurde, maar ik werd overmand door emoties toen ik in het kerkje zat. Misschien was het wel de rust die daar heerste en het mooie gouden plafond en het uitzicht op het meer? Zo godsdienstig ben ik niet hoor.

Na vertrek van dit kerkje gingen we naar de kerk waar Jezus voor het laatst was verschenen voor zijn Hemelvaart. Er was een steen in het kerkje waar Jezus op zou hebben gezeten toen hij afscheid nam. Bij het meer zou hij de broden en de vissen vermenigvuldigd hebben en over het water hebben gelopen. Het was er niet druk en deze man (foto) stond er erg Jezus achtig bij...

Mooie steen gezien die daar zomaar lag:

En weer de bus in op weg naar Capernaum, de stad waar Jezus een tijd heeft geleefd. Eerst zagen een paar mensen een kameleon onder andere ik dus. Op de foto is het moeilijk te zien (daarom is het ook een kameleon) maar hij zit in het midden bovenaan bij het rondje.

Onder een kerkachtig iets zag je het huis waar Petrus gewoond zou hebben.

Maar ook hele dorp was goed bewaard gebleven.

Op de achtergrond zie je de synagoge die wat later was gebouwd.

Het was wel heel apart om hier rond te lopen. Ik weet niet of het leven van Jezus hier echt heeft afgespeeld en of de lieve man ooit wel geleefd heeft of dat alles een sprookje is, ik weet het niet, maar het is wel heel speciaal.

We kregen een boot reisje cadeau van Fox, we zouden eerst 's avonds gaan met een etentje op de boot, maar dat ging niet door. We kregen op de boot eerst ons volkslied te horen, hoe erg! ik heb er een filmpje van gemaakt en zal de link snel plaatsen. De bootreis was erg relaxed.

Na de bootreis een heerlijk broodje shoarma gegeten en in de loeiende hitte weer terug gelopen naar de bus waar Hijazi alweer op ons aan het wachten was.

We reden door naar het Golangebergte wat eerst van Syrië was. Daar verruilden we de bus voor jeeps en hobbelden we door het landschap. We zagen grote vogels, citrusbomen en nog veel meer en kwamen op de top aan bij bunkers waar voorheen flink geschoten is.

Schildpadjes als je goed kijkt...

De reis naar beneden was eigenlijk net zo erg als naar boven: hobbelen dus. We zagen nog borden waar je best wel van schrikt:

Beneden aangekomen vervolgden we de weg naar de Kibboets Haon per bus. Het was een prachtige Kibboets met uitzicht op het meer van Galilea. Het was even uitvogelen hoe het warme water voor de douche werkte, maar het was er heerlijk rustig. Vogeltjes kwetterden en de koffie in de kamer was ook lekker.

's Avonds kregen we weer een diner aangeboden van Fox, maar daar moesten we wel een eind voor rijden. Marjolein en ik waren wat geschokt door de wijnprijs, maar het eten was lekker. 160 Shekel = ongeveer 32 euro voor een flesje witte wijn.

Na terugkomst in de Kibboets namen we allemaal nog een glaasje goedkopere wijn.

Zafed  / Jeruzalem

Een lange reisdag, we gingen naar Zafed om een Kabballah workshop te volgen, maar dat was meer een lezing. Wel interessant hoor, maar niet wat ik had verwacht. Zelfs Paul viel in slaap, de reisleider, maar hij verklaarde dat hij met zijn ogen dicht beter hoorde haha, ik geloof er niets van.... We gingen nog naar een synagoge en vertrokken toen voor een lange reis naar Jeruzalem. Ik keek mijn ogen uit, het landschap veranderde enorm. Tijdens de lunchstop merkten we ook wel het verschil in temperatuur, het was zo heet dat je liever in de schaduw en nog het liefste in de airco zat. Toen we verder reden langs Jericho merkten we dat het weer ging veranderen. Het werd waaiierig en mistig, we zaten midden in een zandstorm. Toen we aankwamen in Jeruzalem was de zandstorm op zijn top. Ik vond het jammer dat mijn reisgenoten het uitzicht zoals ik het had gezien niet hebben gezien! Maar op zich was dit ook wel heel apart: